گل و گیاه ایران

برای فراهم کردن بستر مناسب تولید و عرضه گل و گیاه ایران گرد هم آمده ایم

گل و گیاه ایران

برای فراهم کردن بستر مناسب تولید و عرضه گل و گیاه ایران گرد هم آمده ایم

  • ۰
  • ۰

گل نرگس را میتوان از آن دسته گل ها نامید که از شمال شرق تا جنوب غرب ایران و از خراسان جنوبی تا استان فارس, تمام ایران را معطر و خوشبو کرده و مناظری زیبا و چشم نواز در سرتاسر ایران پدید آورده است.

گل نرگس را میتوان یکی از معطر ترین و متنوع ترین گل ها نامید که در بسیاری از نقاط دنیا طرفداران بی شماری داشته و سالهاست که یکی از تاثیرگذار ترین گل ها در صنعت گردشگری گل, در جهان است.

 

نرگس گلی به درازای تاریخ

همچنین گل نرگس بدلیل پیشینه تاریخی آن در اقوام و سنت های مختلف مانند ایران باستان یا یونان باستان, بسیار مورد توجه هنرمندان و بزرگان زمان بوده است و نزدیک به دو هزار سال است که یکی از عناصر الهام بخش در عرصه هنر است بطوریکه نقاشان بزرگی مانند پوسین و سالوادور دالی و شعرایی مثل آلفرد ادوارد هاوسمَن و حافظ در آثار به جا مانده از خود از آن استفاده های فراوانی برده و الهامات زیادی پذیرفته اند. در ایران باستان گل نرگس در بسیاری از اعشار حافظ مورد استفاده قرار گرفته است, زیرا نشان خرد و بینش بوده است. و در ادبیات کهن یونان نمادی از زیبایی است.

حال که به این گل زیبا علاقمند شده اید خوب است بدانید که نرگس یکی از ساده ترین گل ها برای کاشت توسط افراد مبتدی در امر باغبانی است. این گل خوشبو گلی دائمیست به این معنا که با یکبار کاشت تا چندین سال گل خواهد داد و نکته جالب توجه درباره نرگس این است که گل آن هر سال بزرگتر میشود.

 

نرگس در ایران:

نرگس شیراز

همانطور که گفته شد گل نرگس یکی از متنوع ترین گل هاست و حدود 50 گونه و بیشتر 25000 رقم ثبت شده دارد که تعداد بسیار زیادی نیز در کشور عزیزمان قرار دارد. ایران سومین تولید کننده نرگس در دنیاست که از نظر میزان تولید با سطح زیر کشت 970 هکتار , بعد از انگلیس و هلند قرار میگیرد. استان فارس نیز با تولید 300 میلیون شاخه گل نرگس در کشور عزیزمان رکورد دار است و در چشم انداز 1400 سعی در توسعه سطح زیر کشت از 500 هکتار به 1400 شده است. اما کشت گل نرگس به تنهایی دردی را دوا نخواهد کرد اما با قرار گرفتن تسهیلات ارزان قیمت و حمایت های لازم میتوان از تمام ظرفیت های این گل مانند تولید اسانس و روغن نرگس نیز بهره مند شد و ارزش افزوده ایجاد کرد. نرگس در ایران با دو نوع نرگس شیراز و نرگس شهلا معروف است, اما انواع دیگر آن مانند "شصت پر", "پنجه گربه ای" و "مسکین" نیز انواع دیگر این گل پرطرفدار است.

 

خرید پیاز نرگس از ایران گل

بهتر است نرگس را در پاییز بخرید و اگر نمیخواهید فورا آن را بکارید, آن را در یخچال نگهداری نمایید. اما به این نکته نیز توجه داشته اشید که این پیاز ها را در کنار سیب قرار ندهید. در هنگام خرید سعی کنید پیازهای درشت تر را انتخاب کنید که بریدگی و خراش در سطحشان نداشته باشند و دندانه دندانه نیز نباشند. اگر از پیاز های دو دماغه استفاده کنید گل های بهتر و بیشتری خواهید داشت. پیاز های گل نرگس اصلا نباید ساقه داشته باشند, اما باید ریشه دار باشند.

علاوه بر گل زیبای نرگس, میتوانید پیاز های آن را برای داشتن گلدانی زیبا و معطر در خانه, از بازار روز ایرانیان تهیه نمایید.

برای مطالعه نحوه پرورش و خواص فوق العاده نرگس به این لینک مراجعه نمایید.

  • ۹۸/۰۹/۱۱
  • گل و گیاه ایران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی